پیامدهای معنوی غیبت

پیامدهای غیبت

۱- نابود کننده دین:
غیبت موجب نابودی است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) درباره غیبت می فرماید:
الغیبه اسرع فی دین الرجل المسلم من الا کله فی جوفه [۱].
اثر غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از بیماری خورده [۲] است که وارد بدن می شود.

۲ – مانع پذیرش اعمال نیک:
غیبت باعث می شود عمل و رفتار شایسته انسان تا چهل روز مورد پذیرش در گاه احدیت قرار نگیرد. در روایات مکرر اشاره شده که وضو، نماز و روزه شخص غیبت کننده باطل است؛ البته مقصود از باطل بودن در این جا، بطلان فقهی نیست، به این معنا که عبادت فرد، انجام نشده است و به دلیل انجام ندادن فریضه، مورد توبیخ قرار گیرد؛ بلکه منظور، خالی بودن این رفتار از اثری است که اعمال صالح و رفتار شایسته باید روی فرد بگذارد. اعمال صالح، سازنده سعادت و بهشت و بازدارنده از دوزخ و عذاب الهی هستند؛ اما در صورتی که بر روح انسان اثر نگذارند، مانع رفتن او به جهنم نمی شوند به این معنا که از ارتکاب گناهان جلوگیری نخواهند کرد و سازنده روح انسان نخواهند بود.

رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
من اغتاب مسلما او مسلمه لم یقبل الله تعالی صلاته و لا صیامه اربعین یوما و لیله الا ان یغفر له صاحبه [۳].
هر کس از مرد یا زن مسلمانی غیبت کند خداوند متعال نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز نمی پذیرد مگر آنکه شخص غیبت شده، از آن فرد بگذرد.

من اءغتاب مسلما فی شهر رمضان لم یؤ جر علی صیامه [۴].
کسی که در ماه رمضان از مسلمانی غیبت کند، پاداشی برای روزه اش به او داده نمی شود.

در روایت آمده است که روزی حضرت رسول دستور داد مسلمانان روزه بگیرند و بدون اجازه او افطار نکنند. هنگام مغرب، همه برای افطار کردن از حضرت اجازه گرفتند. شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! دو تا از دختران من روزه گرفته اند، برای افطار کردن آنها اجازه بفرمایید. حضرت پاسخ نداد. برای بار دوم درخواستش را تکرار کرد، باز هم از پیامبر چیزی نشنید. بار سوم حضرت فرمود: آنها روزه نبودند. چگونه روزه بوده کسی که در این روز گوشت های مردم را خورده است. به آن ها بگو اگر روزه بوده اند، قی [۵] کنند. آن ها شروع به قی کردند و از دهانشان لخته های گوشت بیرون آمد؛ پس آن مرد نزد پیامبر بازگشت و ماجرا را گفت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: سوگند به آن کسی که جان محمد در دست او است، اگر این لخته ها در شکم ایشان باقی می ماند، آتش آن ها را در بر می گرفت[۶].
هم چنین غیبت، نورانیتی را که از وضو حاصل شود، از بین می برد.

۳ – انتقال نیکی ها
غیبت موجب انتقال نیکی های شخص غیبت کننده، به نامه اعمال کسی که از او غیبت شده است، می شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
یوتی باحد یوم القیامه یوقف بین یدی الله و یدفع الیه کتابه فلا یری حسناته فیقول الهی لیس هذا کتابی فانی لا اری فیها طاعتی فقال ان ربک لا یضل و لا ینسی، ذهب عملک باغتیاب الناس، ثم یؤ تی بآخر و یدفع الیه کتابه فیری فیها طاعات کثیره فیقول الهی ما هذا کتابی، فانی ما عملت هذه الطاعات، فیقول ان فلانا اغتابک فدفعت حسناته الیک[۷].

شخصی را روز قیامت به پیشگاه الاهی می آورند و نامه عملش را به او می دهند. متوجه می شود از کارهای خوب او در نامه عملش خبری نیست. می گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست. من در آن عبادت هایم را نمی بینم به او گفته می شود: خداوند هیچ گاه کار کسی را فراموش و عوض نمی کند. اعمال تو با غیبت کردن از بین رفته است، دیگری را می آورند و نامه عملش را به او می دهند. می بیند که خوبی های بسیاری در آن وجود دارد. می گوید: خدایا! من چنین طاعاتی را انجام نداده ام. به او گفته می شود: فلانی از تو غیبت کرد؛ در نتیجه حسنات او به تو رسید.

۴ – تاخیر پاداش و تقدیم مجازات:
حضرت صادق (علیه السلام ) می فرماید:
اوحی الله تعالی عزوجل الی موسی بن عمران (علیه السلام ): المغتاب ان تاب فهو آخر من یدخل الجنه و ان لم یتب فهو اول من یدخل النار[۸].
خداوند متعالی بر موسی بن عمران (علیه السلام ) وحی کرد: غیبت کننده اگر توبه کند [و حلالیت بطلبد] آخر کسی است که وارد بهشت می شود و اگر موفق به توبه نشود، نخستین کسی است که وارد جهنم می شود.

۵ -عذاب قبر (مجازات عالم برزخ ):
مجازات غیبت کننده پس از این دنیا، با ورود او به عالم برزخ آغاز می شود.
از ابن عباس روایت شده:
عذاب القبر ثلاثه اثلاث، ثلث للغیبه و…[۹]
عذاب قبر به سه بخش تقسیم می شود: یک سوم آن مربوط به غیبت است و…

۶ – تجسم زشت در روز قیامت:
حضرت صادق (علیه السلام ) از پدران معصومش (علیه السلام ) چنین روایت می فرماید:
من اغتاب امرا مسلما… جاء یوم القیامه یفوح من فیه رائحه انتن من الجیفه یتاءذی به اهل الموقف [۱۰].
کسی که از فرد مسلمانی غیبت کند، روز قیامت در حالی که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار به مشام می رسد، می آید که اهل محشر از آن اذیت می شوند.

هان که بویای دهانتان خالق است کی برد جان غیر آن کو صادق است

وای آن افسوسی ای کش بوی گیر باشد اندر گور، منکر یا نکیر

نه دهان دزدیدن امکان زان مهان نه دهان خوش کردن از دارو دهان [۱۱]

۷ – خروج از ولایت الاهی:
پیشوای ششم (علیه السلام ) ضمن گفتاری طولانی فرمود:
و من اغتابه بما فیه فهو خارج عن ولایه الله تعالی ذکره داخل فی ولایه الشیطان [۱۲].
کسی که درباره آن چه در برادر مؤ منش هست، غیبت کند، از سرپرستی خدا خارج و به حکومت (سرپرستی ) شیطان وارد می شود.

پس غیبت در بعد معنوی اش باعث می شود که به رشته دوستی میان خالق و مخلوق، ضربه وارد شود. انسان وقتی تحت حکومت پروردگار باشد، همه اعمالش در محور خواسته های خدا قرار می گیرد و رنگ الاهی می یابد؛ اما وقتی تحت حکومت و سرپرستی شیطان باشد، کارهایش رنگ شیطانی می گیرد و از اوج عظمت به حضیض ذلت سقوط می کند.

پی نوشت:
[۱] کلینی: کافی، ص ۳۵۶، ح ۱٫
[۲] نوعی بیماری که باعث نابودی اجزای بدن فرد مبتلا می شود.
[۳] محدث نوری مستدرک الوسائل، ج ۷ ص ۳۲۲، ح ۸۲۹۳٫
[۴] محدث نوری مستدرک الوسائل، ج ۷ ص ۳۲۲، ح ۸۲۹۳٫
[۵] بالا آوردن، استفراغ کردن.
[۶] شهید ثانی: کشف الربیه، ص ۸٫
[۷] محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۹ ص ۱۲۱، ح ۱۰۴۱۸٫
[۸] علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۵۷، ح ۴۸٫
[۹] علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۴۵، ح ۷۲٫
[۱۰] حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۲، حدیث ۱۶۳۱۲٫
[۱۱] مولوی: مثنوی معنوی، دفتر سوم، قصه خورندگان پیل بچه.
[۱۲] حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۵، ح ۱۶۳۱۹٫

منبع: hawzah.net

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.